Hodnocení rizik
Informace pro nestátní neziskové organizace
V souvislosti s hrozbou terorismu byly ve světě zaznamenány případy zneužití nestátních neziskových organizací k financování terorismu. Neziskové organizace obecně nejsou tzv. povinnými osobami podle zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti (dále jen AML zákon), s výjimkou činností stanovených AML zákonem, přesto mohou být vystaveny riziku zneužití k financování terorismu. Na tomto místě uvádíme stručnou informaci pro nestátní neziskové organizace s cílem napomoci ke zmírnění jejich zranitelnosti vůči případnému zneužití k financování terorismu.
Brožura - Osvěta pro neziskový sektor v oblasti boje proti financování terorismu (PDF)
Leták - Osvěta pro neziskový sektor v oblasti boje proti financování terorismu (PDF)
Co je financování terorismu?
Pojem financování terorismu je právně definován v § 3 odst. 2 AML zákona.
Financování terorismu je např.:
- vědomé poskytnutí legitimně nabytých prostředků teroristům nebo jejich podporovatelům
- poskytnutí školící místnosti k radikalizaci osob a k náboru zahraničních teroristických bojovníků
- poskytnutí prostředků na cestu zahraničního teroristického bojovníka
- desátky z finančních služeb, např. poukazovateli peněz, které skončí v rukou teroristů
- výpalné k projektu ve třetí zemi
- pomoc rodině teroristy
- vyvedení části prostředků za účelem podpory nebo financování terorismu nespolehlivým zaměstnancem.
Trestný čin financování terorismu je popsán v ustanovení § 312d zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku.
Co jsou mezinárodní sankce?
Česká republika je vázána mezinárodními sankcemi OSN a EU. Právní rámec k uplatňování mezinárodních sankcí stanoví zákon č. 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí (dále jen sankční zákon). Cílem těchto opatření je udržení a obnovení mezinárodního míru a bezpečnosti, ochraně základních lidských práv a boj proti terorismu. Z povinností stanovených sankčním zákonem na tomto místě jmenujeme:
- Každý má povinnost oznámit Finančnímu analytickému úřadu, že se u něj nachází sankcionovaný majetek.
- Sankční zákon také stanoví zákaz s takovým majetkem nakládat.
- Žádné finanční prostředky, ani jiné hospodářské zdroje nesmí být zpřístupněny, ať už přímo či nepřímo, sankcionovaným osobám.
Další informace k mezinárodním sankcím včetně seznamu osob, na něž se vztahují mezinárodní sankce, jsou k dispozici zde.
Jak může být legitimní nestátní nezisková organizace zneužita? Popř. jak můžou být zneužity právní formy nestátních neziskových organizací nebo její jméno?
Uvádíme příklady:
- Neznámá nebo domnělá organizace podvodně vyláká prostředky, které jsou následně užity k financování terorismu.
- Legálně zaregistrovaná organizace je napojena na teroristy nebo na jejich podporovatele.
- Zaměstnanec vyvede legitimně vybrané a legitimně směřované prostředky (nebo jejich část) na jiný účel, např. do třetí země, odkud prostředky putují do rukou teroristů.
- Organizace poskytne své prostory k setkávání extremistů, k jejich výcviku apod.
- Neexistující organizace pořádá falešnou sbírku.
- Prostředky nebo jejich část jsou předány teroristům namísto legitimních příjemců (třeba i formou výpalného ze strany teroristů).
Příklady byly volně převzaty z dokumentů FATF.
Co může nestátní neziskové organizaci pomoci ke zmírnění toho rizika?
- transparentní účet
- omezení hotovosti na nejnižší nutnou míru
- důsledná kontrola čerpání prostředků
- uplatňování zásady poznej svého klienta
- uplatňování zásady poznej svého příjemce
- důsledná vnitřní kontrola.
Jaké otázky by si měly nestátní neziskové organizace klást?
- Co nás čeká? Jak dobře známe situaci ve třetí zemi? Jak dobře známe své zaměstnance a spolupracovníky? Doma i v místě?
- Jaké máme kontrolní mechanismy?
- Nemůže našeho zápalu někdo zneužít?
- Byl projekt skutečně realizován?
- Jsou příjemci reální? Známe je? Jsme s nimi v kontaktu i nadále?
- Obdrželi příjemci veškeré jim určené prostředky? Neztratila se část cestou?
- Je vše řádně vyúčtováno?
- Nezneužívá někdo naše jméno?