Povinné osoby z nefinančního sektoru
Obchod s použitým zbožím
Vybraná stanoviska a materiály
„Je autorizovaný prodejce/dealer vozů („dealer A“) povinen plnit svou povinnost identifikace a kontroly klienta i v případě, kdy nakupuje použitá vozidla (např. na základě rámcových smluv) od jiných autorizovaných i neautorizovaných prodejců/dealerů, kteří předtím nakoupili použitá vozidla např. od fyzických osob („dealer B“)?“
Dealer A i dealer B jsou povinnou osobou ve smyslu § 2 odst. 1 písm. j) AML zákona. Dealer A musí provádět identifikaci a kontrolu klienta jak ve vztahu k dealerovi B, od kterého pořizuje použitá vozidla, tak také ve vztahu ke klientům, kteří tato vozidla následně od dealera A kupují, pokud dojde k naplnění podmínek pro identifikaci a kontrolu klienta dle AML zákona. Dealer B musí provádět identifikaci a kontrolu klienta jak ve vztahu k dealerovi A, kterému použitá vozidla prodává, tak také ve vztahu ke klientům, od kterých tato vozidla pořizuje, pokud dojde k naplnění podmínek pro identifikaci a kontrolu klienta dle AML zákona.
Ustanovení § 2 odst. 1 písm. j) AML zákona je poměrně široké a zahrnuje osoby a subjekty oprávněné k obchodování s použitým zbožím nebo ke zprostředkování takových obchodů, pokud takovou činnost vykonávají v rámci svého podnikání, přičemž status povinné osoby může mít jak prodávající, tak kupující (což je případ dealera B a dealera A). Jelikož mezi dealerem A a dealerem B je uzavřena rámcová smlouva, bude se jednat o obchodní vztah s klientem ve smyslu § 4 odst. 2 AML zákona. V případě prodeje či nákupu ojetých vozů jednotlivým klientům či od nich (tj. bez rámcové smlouvy) se bude zpravidla jednat o jednorázové obchody.
„Kdo je klientem autobazaru a kdy se ve vztahu k němu uplatní institut identifikace a kdy institut kontroly klienta?“
Klientem povinné osoby podle § 2 odst. 1 písm. j) AML zákona („osoba oprávněná k obchodování s použitým zbožím nebo ke zprostředkování takových obchodů nebo k přijímání věcí do zástavy“) v kontextu obchodování s ojetými vozidly je jak osoba, která vozidlo prodává, tak osoba, která vozidlo kupuje.
Povinnost identifikace klienta [jež podle § 8 odst. 8 písm. a) AML zákona zahrnuje zjištění, zda klient není politicky exponovanou osobou nebo osobou, vůči níž Česká republika uplatňuje mezinárodní sankce podle zákona o provádění mezinárodních sankcí] se vztahuje na případy vymezené v § 7 AML zákona, tedy v předmětném kontextu na obchody v hodnotě nad 1000 EUR nebo na podezřelé obchody.
Povinnost kontroly klienta se podle § 9 odst. 1 AML zákona v daném kontextu vztahuje (za podmínky, že u klienta byly naplněny podmínky pro provedení identifikace) na obchody:
- v hodnotě nad 15 000 EUR
- s politicky exponovanou osobou,
- s osobou se zemí původu ve třetí zemi, kterou na základě přímo použitelného předpisu Evropské unie nebo z jiného důvodu je třeba považovat za vysoce rizikovou, nebo
- s osobou identifikovanou postupem podle § 11 odst. 7 AML zákona.