Legislativa a metodika
Úvod do problematiky
Základním právním předpisem obsahujícím pravidla směřující k potírání praní špinavých peněz a financování terorismu přijatým na národní úrovni je zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů (dále také „AML zákon“). Jde o předpis zajišťující implementaci směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 ze dne 20. května 2015 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES a směrnice Komise 2006/70/ES (tzv. IV. AML směrnice), a zároveň adaptující nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1889/2005 ze dne 26. října 2005 o kontrolách peněžní hotovosti vstupující do Společenství nebo je opouštějící.
Prostřednictvím zákona o evidenci skutečných majitelů dochází k transpozici některých dalších požadavků tzv. V. AML směrnice, přičemž tato oblast (a to jak hmotněprávní, tak i procesněprávní úprava) je nově soustředěna v jednom právním předpise. Zákon o evidenci skutečných majitelů spadá do působnosti Ministerstva spravedlnosti.
Provedení ustanovení AML zákona vážících se k systému vnitřních zásad u povinných osob, jež jsou finančními institucemi podléhajícími podle příslušných sektorových předpisů dohledu České národní banky, je zajištěno vyhláškou České národní banky č. 87/2018 Sb., o některých požadavcích na systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
Vzor služebního průkazu pracovníků Finančního analytického úřadu je upraven ve vyhlášce č. 53/2017 Sb., o vzoru služebního průkazu zaměstnanců Finančního analytického úřadu.
Často kladené dotazy
Fyzická osobu, které byla svěřena veřejná funkce značného významu, která s sebou nese významné rozhodovací pravomoci a jejíž rozhodnutí dopadá na nakládání s finančními prostředky, a to jak v celostátním, tak v regionálním měřítku, dále fyzická osoba, které byla svěřena veřejná funkce značného významu, když tuto funkci vykonává nebo vykonávala v jiném státě, v orgánu Evropské unie anebo v mezinárodní organizaci, a další fyzické osoby, které jsou na uvedené vnitrostátní či zahraniční PEP napojené. Blíže viz ustanovení § 4 odst. 5 AML zákona a Metodický pokyn č. 7 – Opatření vůči politicky exponovaným osobám.
Zda je klient PEP lze zjistit využitím vnitrostátního seznamu funkcí PEP, která je přílohou Metodického pokynu č. 7, vlastním šetřením např. za využití otevřených zdrojů informací apod., použitím některého z komerčních systémů pro kontrolu a vyhledávání „rizikových“ klientů nebo písemným prohlášením klienta při identifikaci na počátku obchodu/obchodního vztahu.
Povinná osoba má u klienta PEP povinnost přezkoumávat v rámci procesu kontroly klienta zdroj peněžních prostředků nebo jiného majetku, kterého se obchod nebo obchodní vztah týká (ustanovení § 9 odst. 2 písm. d) AML zákona), a dále přijmout přiměřená opatření ke zjištění původu jejího majetku (ustanovení § 9 odst. 2 písm. f) AML zákona).
Samotná Doporučení FATF sice pro povinné osoby právně závazná nejsou, právně závazné ale samozřejmě jsou právní předpisy, které upravují stejné otázky jako Doporučení. Tyto právní předpisy na mnoha místech z Doporučení vycházejí, protože Doporučení představují celosvětově uznávané mezinárodní standardy v oblasti boje proti praní špinavých peněz, financování terorismu a šíření zbraní hromadného ničení (AML/CFT). Příslušné evropské směrnice to ve svých preambulích výslovně uvádějí (viz recitál 4 preambule směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 v jejím původním, nenovelizovaném znění). A uvádí to také obecná část důvodové zprávy k zákonu č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Doporučení proto mohou pro povinné osoby představovat velmi cenný zdroj informací, pokud by chtěly do problematiky AML/CFT proniknout hlouběji a znát její širší mezinárodní kontext.