Mezinárodní sankce
Vyjímky ze sankcí
Sankční předpisy mohou připouštět výjimky z některých zákazů a omezení.
Automatické výjimky (tzv. vynětí, jsou obvykle formulovány např.: „zákaz stanovený v článku X se do … (konkrétní datum) nevztahuje na zboží Y“.) lze uplatnit bez povolení úřadu, automaticky při splnění všech podmínek stanovených předpisem. Vynětí se vždy vztahuje ke konkrétnímu článku sankčního předpisu. Nelze se domáhat výjimky z konkrétního článku sankčního předpisu s odvoláním na jiný, zcela nesouvisející článek, byť téhož sankčního předpisu.
Většina výjimek však vyžaduje povolení příslušného úřadu. V tomto případě jde o tzv. odchylky (též někdy derogace). Typické znění takového typu výjimky je: „odchylně od zákazu stanoveného článkem X, může příslušný orgán členského státu povolit …“.
Pokud se v jednom sankčním předpisu na jednu položku vztahuje více ustanovení (např. položka spadá do čl. 2a i 3k nařízení (EU) 833/2014), je třeba splnit kumulativně všechny podmínky pro uplatnění výjimky.
FAÚ rozhoduje o povolení výjimek v oblasti:
- zmrazovacích opatření,
- finanční sankcí,
- energetických omezení,
- veřejných zakázek,
- silniční dopravy,
- služeb,
- dovozu zboží,
- vývozu zboží, které není zbožím dvojího použití ani zbožím blízkým zboží dvojího použití, zbraněmi nebo vojenským materiálem (tato agenda je v působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu a v jeho rámci Licenční správy).
Řízení o povolení výjimky se řídí správním řádem. Základní lhůta pro vydání rozhodnutí je 30 dní. Tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena. V některých případech může být důvodem k prodloužení lhůty mj. i povinnost informovat předem o záměru výjimku udělit ostatní členské státy EU a Evropskou komisi. Žadatelé by s touto eventualitou měli při podávání své žádosti počítat a měli by na ni být připraveni.
Kromě náležitostí podle správního řádu a náležitostí podle příslušného sankčního předpisu musí žádost obsahovat i dokumenty rozkrývající vlastnickou a řídící strukturu společností, které v žádosti figurují. Jde například o společnosti v pozici příjemce nebo konečného uživatele, pokud je předmětem žádosti vývoz zboží do Ruska, nebo společnosti, jejichž zboží má být dovezeno z Ruska do EU, pokud je předmětem žádosti výjimka na dovoz.
Vlastnickou strukturou FAÚ rozumí osoby a subjekty v pozici společníka nebo akcionáře. Řídící strukturou FAÚ rozumí osoby a subjekty v pozici statutárního orgánu společnosti. FAÚ požaduje rozkrytí kompletních vlastnických a řídících struktur až do úrovně koncových fyzických osob. (Např. pokud je společnost A vlastněna společnostmi B a C a společnost C je vlastněna společností D, FAÚ vyžaduje rozkrytí vlastnických a řídících struktur u všech čtyř společností.)
K prokázání těchto informací mohou sloužit zejména výpisy z obchodních rejstříků nebo seznamy akcionářů.
V případě velmi komplikovaných vlastnických a řídících struktur určí FAÚ požadovanou hloubku rozkrytí v průběhu řízení o žádosti, a to v závislosti na okolnostech případu. I v těchto případech však doporučujeme vlastnické a řídící struktury co nejvíce rozkrýt již s podáním žádosti, aby se řízení vyhnulo zbytečným komplikacím.
Žádosti o povolení výjimky by měly být podávány přednostně do datové schránky FAÚ (egi8zyh) případně jiným způsobem přípustný podle správního řádu (§ 37).
Formulář k podání žádosti o výjimku ke stažení ZDE.
Náležitosti žádosti o výjimku podle správního řádu ke stažení ZDE.