4. Č. j. FAU-33218/2024/02 ze dne 19. 3. 2024

Žádost o informaci pro účel podkladů a materiálů k diplomové práci

Dotaz:

  1. Mátě nějaký sazebník, podle kterého určujete výše pokut v přestupkovém řízení? Z čeho vycházíte krom zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich?
  2. Ve výročních zprávách je viditelný nárůst počtu přijatých oznámení o podezřelých obchodech. Tato statistika rok od roka stoupá. Mám za to, že by s počtem podezřelých obchodů měla stoupat i výše zajištěných obchodů. Ptám se tedy, jaký faktor má vliv na to, že s rostoucím počtem oznámení podezřelých osob neroste také počet zajištěných finančních prostředků?

Odpověď:

  1. Ve správním řízení při porušení povinností podle AML zákona (zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu) ukládá Finanční analytický úřad (jako jeden z dozorových orgánů v oblasti AML/CFT, dle § 52 AML zákona) správní tresty, které jsou vždy individualizované a odůvodněné, tak aby reflektovaly konkrétní skutkovou podstatu a závažnost porušení. Za tímto účelem není vytvořen „sazebník“ jako podklad při uložení správního trestu pokuty. Stejná situace platí pro přestupky podle zákona č. 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí. Finanční analytický úřad vede evidenci o zahájených a ukončených řízeních o přestupcích, podle § 52a AML zákona. Evidence pak slouží jako podklad pro sladění ukládaných pokut mezi různými dozorovými orgány v oblasti AML/CFT. Výroková část rozhodnutí o přestupku je pak zveřejněna způsobem umožňující dálkový přístup, v souladu s § 53 odst. 1 AML zákona. Konkrétně jsou rozhodnutí dostupná zde: https://fau.gov.cz/uredni-deska.
  2. Váš předpoklad není zcela správný. Samotné zvyšování počtu oznámení podezřelých obchodů (OPO) nutně nemusí vést ke zvýšení uplatnění § 20 AML zákona, které je AML/CFT opatřením aplikovaným za zákonem stanovených podmínek. Počet OPO je kvantitativním ukazatelem a nic nevypovídá o kvalitativní stránce. Vyšší počet OPO může např. reflektovat účinnější detekci podezřelých obchodů na straně povinných osob, změny v právní regulaci nebo nárůst počtu povinných osob. Statistika také nemůže reflektovat, jestli např. došlo k zajištění jedné velké transakce nebo mnoho menších, pak srovnání mezi jednotlivými roky nemusí vypovídat o žádném trendu. Vyvozovat tak souvislost mezi počtem OPO a výší zajištěných prostředků není dost dobře možné. Závěrem uvádíme, že v první polovině roku 2024 bude zveřejněna výroční zpráva FAÚ za rok 2023 na webových stránkách Finančního analytického úřadu.